Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Miejskie historie - Twoje miasto – twój wybór Miejskie historie - Twoje miasto – twój wybór Miejskie historie - Twoje miasto – twój wybór

30.01.2018
wtorek

Katowice. Miasto w danych

30 stycznia 2018, wtorek,

Fedrowanie w hałdzie bitów i pikseli – na tym polega praca w katowickim MediaLabie.

Posadowiony w legendarnym Dezember Palast MediaLab (jednostka Instytucji Kultury Miasto Ogrodów) jest jednym z najciekawszych miejskich ośrodków badawczo-analitycznych.

Fragment wykresu, cc by 4.0 medialab katowice

Ekipie działającej pod kierownictwem Karola Piekarskiego nie wystarczają oficjalne statystyki i łatwo dostępne dane. Niewiele z nich wynika, jeśli rzeczywiście chce się zrozumieć miasto i biegnące w nim procesy. Kiedyś już pisałem o projektach polegających na tworzeniu historycznych map rozwoju Katowic w różnych wymiarach, również w głąb ziemi (gdy jeszcze zajmowało się wydobyciem węgla) i w górę.

Niedawno byłem jednak na bardzo ciekawej konferencji „Kultura w danych”, organizowanej właśnie przez MediaLab. Podczas spotkania można było zobaczyć świeżutkie wyniki najnowszego projektu badawczego – portretowania miejskiej kultury za pomocą danych wydobywanych z takich źródeł, jak Facebook czy Google Maps.

Fragment ilustracji, cc by 4.0 medialab katowice

I tak analiza danych z Google Maps pozwoliła m.in. zbadać kwestię, jak dostępność komunikacyjna (czas, jaki trzeba poświęcić, by dojechać, by dotrzeć do instytucji kultury) wpływa na uczestnictwo. W całym badaniu badacze sprawdzili dwanaście głównych kwestii dla katowickiej kultury: czy inwestycje w centrum (wyspa kultury wokół NOSPR i Muzeum Śląskiego) przyciągają ludzi i ożywiają miasto, skąd przybywają uczestnicy wydarzeń kulturalnych, ile zostawiają pieniędzy, jakie są trendy w rozwoju kultury, jak sobie instytucje radzą w mediach społecznościowych, jaki jest typ odbiorców, jak się dowiadują o ofercie kulturalnej.

Nie będę relacjonował wyników, bo warto je obejrzeć w ciekawych, interaktywnych wizualizacjach.

fragment ilustracji, cc by 4.0 medialab katowice

Po co całe to przedsięwzięcie? Wyjaśniają sami badacze na blogu laboratorium:

Jeszcze parę lat temu nikt nie przypuszczał, że Katowice będą miastem kojarzonym z kulturą. W 2015 roku, po kilku latach wzmożonych inwestycji w infrastrukturę i wydarzenia kulturalne, poprzemysłowe Katowice dołączyły do prestiżowego grona miast kreatywnych UNESCO. Czy miasto rzeczywiście przeszło kulturalną rewolucję? Czy to chwilowa moda na Katowice czy też zapowiedź większych zmian w śródmieściu? Wraz z zespołem badaczy kultury, projektantów, programistów i analityków przeanalizowaliśmy odpowiedzi 3633 uczestników kilkunastu wydarzeń oraz dziesiątki tysięcy postów opublikowanych w mediach społecznościowych i webowych serwisach informacyjnych. Poniżej w 12 punktach opisujemy, co znajdzie się na wystawie i w raporcie podsumowującym projekt.

Badania pokazują, jak rzeczywiście głęboką transformację przeszły Katowice. Są jednocześnie dowodem skuteczności nowych metod analitycznych. Byle nie dać się im uwieść i pamiętać o ograniczeniach, związanych choćby z uwarunkowaniami korzystania z mediów społecznościowych (jeśli to one akurat są źródłem danych). Po prostu każde dane, niezależnie z jakich źródeł będą pozyskane, wymagają umiejętnej interpretacji.

Kończę tym banalnym stwierdzeniem, zachęcając do zagłębienia się w prezentację wyników MediaLabu. Następna relacja z Lublina – z konferencji omawiającej raport o wpływie dużych festiwali na życie i rozwój miasta. Wtedy też wrócę do omówienia wniosków z badań katowickich, tu bardziej chciałem pokazać metodę.

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop
css.php